Sådan undgår du julestress

0

Julen er hjerternes tid – og det er bestemt ikke godt for hjertet, at du når at blive stresset inden vi rammer d. 24. december. Og det kan nogle gange være svært at undgå. Særligt hvis man er en familie med børn og en omgangskreds der kan lide at julehygge, og man gerne vil leve op til alle de forventninger der er fra alle sider.

Julen er en næsten hellig højtid for mange, uanset om man fejrer jul med et kristent eller hedensk udgangspunkt. Det er samværet, traditionerne og hyggen der er i højsædet – og det skal gøres ordentligt, så der er nok at se til, og hvis ikke du undervejs når at mærke efter, hvor travlt du egentlig har, så kan du ende med at blive ramt af julestress – og så går hygge hurtigt fløjten.

Men bare rolig: Der er en masse smutveje til en hyggelig jul, som ikke behøver betyde, at julen ikke bliver så god som den plejer. Det handler om planlægning, husmortricks og ikke mindst samvær og samarbejde – og så krydret med en smule selvindsigt og prioritering.

Planlægning af julen

Der er intet der kan slå god planlægning. Det er jo ikke fordi julen kommer som en overraskelse mere, når Hjemmet og Familie Journalen allerede står ved kassen i supermarkedet i starten af september og proklamerer juletema og strik-selv-nisser. Der er heldigvis længe til jul endnu, men tag det som en hentydning til, at det kan være en god ide, at få lagt rammerne.

  • Hvor skal julen holdes?

Hvis tur er det i år? Det er en god ide at have en fast turnusordning, for så er man aldrig i tvivl. Hvis ikke I allerede har en fast aftale, så overvej at få en. Bliv enige og hold fast i aftalen. Hvis der er flere der hiver I Jer med invitationer, så mærk efter i maven, hvad I har lyst til. Hvad er bedste for børnene og hvad er bedst for Jer – og vær ærlig og oprigtig, når I må takke nej det ene sted. Der er desuden heller ingen skam i at vælge, at holde julen hjemme, og sige, at de der har lyst, er velkomne – eller at man gerne bare vil fejre Julen stille og roligt. Alene. Den rigtige beslutning er den der føles rigtigt i maven.

  • Jul i skilsmissefamilier

Der kan ligge en udfordring hos de familier, hvor forældrene er skilt, og børnene skal placeres og kombineres på kryds og tværs af familierne. Hav et stort hjerte og en høj irritationstærskel. Gå efter hvad der er bedst for børnene – og hvis ikke det føles som det bedste for dig, så sæt dig ud over det, og kom videre. Få det bedste ud af situationen.

  • Hvem køber gaver til hvem?

Vær på det rene med hvem der giver gaver til hvem. Det er ingen skam at spørge – og det er bestemt ingen skam at sige nej eller aftale, at det kun er en lille ting. Ofte kan der ligge meget stor værdi i at give gaver, der ikke koster noget.

  • Vær i god tid med julegaverne

Når det er gjort klart, hvem der giver gaver til hvem, så sig, at hvis ikke du har en ønskeseddel inden d. 1. december, så står den på hjemmestrikkede håndklæder og ungernes sløjdprojekter.

  • Sørg for at have overblik

Lav en oversigt over julens arrangementer og opgaver og læg dem ind i en overskuelig kalender. Lav for eksempel en bagedag, en dag til at skrive julekort, hvis det er noget I gør, en dag til at pakke gaver ind osv. Og involvér familien og gør det til et hyggeligt projekt I kan være sammen om.

Julegaver

Julegaveræset kan nogen gange være det allerværste ved julen, for du kan ikke handle når du er på arbejde, og må derfor købe gaverne, når alle de andre stimler sammen i butikkerne. Og så kender du sikkert også det, der med at stå i en kø i en butik, hvor ekspedienten bare ELSKER at være kreativ med gaveindpakningen og virkelig nusse om det færdige resultat. Også når der står ti i køen og venter.

  • Tag en dag fri til en julegave-hygge-shoppe-tur

Tag en god ven under armen, teenagedatteren eller sønnen – eller bare en der gider shoppe og have en hyggelig sammen. Lav en liste hjemmefra med hvad du skal have i hvilke butikker, start tidligt og beløn Jer selv med en lækker frokost når I er færdige. På denne måde kan du også have rigtig god samvittighed over at støtte de lokale erhvervsliv.

  • Shop online

Det er bare lettere. Sæt dig i sofaen en aften, med et krus varmt et eller andet og i pyjamasbukser og få det hele klaret via computeren. Mange online shops tilbyder efterhånden indpakning af julegaver. Ellers køber du lækkert indpakningspapir på nettet og laver en gaveindpakningsdag – eller en rulle brunt papir og tusser, og lader børnene om opgaven.

Julens arrangementer

Der er nok af arrangementer at løbe til i juletiden, og det kan være en rigtig god ide at prioritere. Særligt de arrangementer, der inkluderer masser af mad og alkohol. Selvom det er hyggeligt, så bliver du både træt, alt for mæt og din krop skal også håndtere al den alkohol. En træt og utilpas krop er sjældent godt, hvis du vil undgå stress, selvom du naturligvis også skal huske at hygge dig.

  • Spar på fedt og alkohol

Der kan hurtigt opstå en ond cirkel i forbindelse med julens mange arrangementer. Den mad vi spiser i julen er ekstra fed, og fed mad tager længere tid for kroppen at nedbryde. Maden er længere i maven, gør dig oppustet og giver kvalme – ikke just en følelse, der giver overskud. Og selvom en dag på sofaen er at værdsætte ind i mellem, så kan der hurtigt snige sig et snert af dårlig samvittighed og selvmedlidenhed ind. Det skal naturligvis tages med et stort smil, og du skal i høj grad tænke på dig selv, men hvis du er bare en smule stresset, nedsættes din fordøjelse, og føjer spot til skade. Nyd julemaden men tænk på dit velbefindende.

  • Prioriter arrangementerne

Lad være med at deltage i to store arrangementer i en weekend. Du har brug for hvile og tid til dig selv – og til at gå og hygge dig med juleopgaverne. Giv dig selv tid til at ånde og slappe af. Det kan være en god ide at sætte et max på julefrokoster og så prioritere de bedste. Skal du selv være vært eller være med til at planlægge, så læg arrangementet i november eller januar

  • Vær til stede når du er der

Det kan være svært af fraprioritere alle de arrangementer der drejer sig om børnene. Skolen, børnehaven, SFO’en, spejderne og fodboldklubben – alle byder de ind med hyggelige julearrangementer for børnene. Det kan være overvældende og det er ikke altid lige, at lysten til Julekoncerten med halvfrosne æbleskiver og kartongløgg er særligt stor. Se det i stedet som en mulighed for at koble af. Drop ambitionerne og de indbildte forventninger til netværk på tværs af forældregrupper. Vær til stede, nyd dit barn, pak mobilen væk og slap af. Brug aftenen på at få skuldrene ned og fnise lidt, når der bliver sunget falsk. Og hold i hånd med din partner, og glæd Jer over ungerne.

Julemaden

Her handler det om planlægning og husmortricks – og om at outsource opgaverne. Sæt dit ambitionsniveau ned og hør efter når vi siger: Ingen vil klandre dig, at du har valgt den lette løsning. Alle kender juleambitionerne – og langt de fleste gider dem ikke. Så gå foran med oprejst pande og dine bedste husmortricks.

  • Bestil maden udefra

Skal du holde et arrangement hjemme, så bestil en julemenu hos en lokal slagter eller cateringfirma. Ofte kan de levere en menu, der muligvis ikke er lige så toplækker som din egen gourmetmenu lavet efter opskrifter fra Feminas juletillæg – men du kan ofte ikke gøre det meget billigere selv. Så du sparer både tid og penge.

  • Lav sammenskudsgilde

Bed folk om at tage hver deres ret med. Alle ved, hvor hårdt et arbejde det er, at lave en julemenu til et helt selskab, og hvis nogen løfter et øjenbryn, så bed dem blive hjemme. Hyggen er det vigtigste – og du hygger bare bedre når du er afslappet og ikke når du er stresset.

  • Lav mad i forvejen

Mange af de retter, vi spiser til jul, er så taknemmelige, at de sagtens kan laves en dag eller to i forvejen. Frikadeller kan snildt fryses ned, det samme kan som nem aftensmad. Lillejuleaften er ofte en slags ”opvarmning” til juleaften – dagen før dagen, og børnene vil elske det. Nyd grøden, stil en portion af til nissen og en god portion til at lave ris a la mande. Når I er mætte og veltilpasse – det bliver man ret hurtigt af risengrød, skal det siges – stiller I en god skål risengrød ud til nissen. Når ungerne er puttet, tømmer du skålen og stiller den tilbage, sammen med to små pakker til børnene, som en lille tak fra nissen. Når ungerne vågner næste dag, kan de glade konstatere, at nissen har været der, de har en lille gave de kan starte med og lege med, og du har en god portion risengrød og dermed kan du nemt og hurtig lave det til aftenes dessert: Ris a la mande.

Vær god ved dig selv

Husk at passe på dig selv i julen. Trav nogle lange ture, få frisk luft og motion, tag lange bade og læs en god bog. Sæt tid af til dig selv og til at slappe af og finde ro.

SHARE
Næste artikelUndgå brandfare i julen

0 KOMMENTARER

SKRIV ET SVAR